06-41683184 linda@vitmom.nl

Sta jij continue ‘aan’ op je baby? 4 tips voor meer rust

Heb jij het gevoel bijna altijd ‘aan te staan’ op je kindje? Ik wel, vooral in het eerste jaar.
Ik voelde me vaak net een stokstaartje: met mijn kop de lucht in en oren gespitst op geluidjes uit de babykamer. Of dan hoorde ik in mijn hoofd mijn baby huilen en soms werd hij dan kort daarna wakker.
Bizarre trick of nature toch?
Hoe dit precies werkt? En wat je kunt doen om wat meer te relaxen? Dat leg ik je hieronder uit.

Het hoor-ik-mijn-baby-nou-huilen hormoon
Onderzoek laat zien dat nieuwe moeders sky high zitten in het stresshormoon cortisol.
Dat is mooi geregeld van ons lijf, want dat zorgt er namelijk voor dat je alerter bent en over een langere periode kunt blijven. Zodat je optimaal voor je kind zorgt.
Hoor je gehuil? Hup, je bent al opgesprongen. Nachtvoedingen? Je doet het ‘gewoon’.

Ik herinner me nog de moeite die ik had met mij concentreren op compleet er-niet-toe-doende verhalen van anderen. Dat mijn vriendin haar date was tegengevallen en dat die ene collega baalde van de sfeer op het werk. Het interesseerde me eerlijk gezegd gewoon niet echt, en daar voelde ik me toen ook nog schuldig over. Maar nu snap ik hoe logisch dat was!
Een nieuwe moeder is gewoon gefocust op één ding en dat is haar baby.

Wat doet dat stofje cortisol dan precies?
Het verhoogt je hartslag, waardoor zuurstof sneller rondgepompt wordt en de suikeropname in je spieren wordt verhoogd. Door een verhoging van deze zogeheten glucose, krijgt je lichaam meer energie.
Ook verbetert je humeur, zodat je lichaam klaar is om actie te ondernemen voor een langere periode.
Een herkenbaar voorbeeld is het gevoel van gezonde spanning vlak voordat je het podium op gaat of een wedstrijd hebt: dit zorgt ervoor dat je alert bent en je alles gaat geven!
Maar het geldt ook voor periodes waarin je bijvoorbeeld een mindere periode in je relatie ervaart, een deadline op je werk hebt of (en deze is overduidelijk) moeder bent geworden en voor een baby zorgt.

Maar het kan te gek ook
Cortisol op zich is dus nuttig. Alleen, en je voelt het misschien al aankomen, als het te lang aanhoudt, heeft het een keerzijde. Als je te lang in de ‘overlevingsmodus’ staat krijgt je lichaam te weinig tijd om te rusten en herstellen. Je lichaam kan dan ontregelt raken en dit kan zich onder andere uiten in slaapproblemen, uitputting, darmproblemen, overgewicht, afbraak van spieren, depressie en slechte weerstand. Kortom: je raakt uit balans.

Hoewel we onszelf mogen prijzen voor onze tomeloze inzet en liefdevolle intentie ons kindje alles te geven, is het voor niemand gezond om langere tijd boven haar kunnen te moeten bewegen.
Van een auto die te zwaar wordt belast, gaat de motor op een gegeven moment stuk.
Je kunt dan twee dingen doen: de motor de schuld geven, of accepteren dat de auto gewoon even niet harder kan.

Wat kun je dan het beste doen? 
Een nieuwsgierige houding aannemen en op zoek gaan naar wat jou helpt.
Er zijn zoveel
knoppen waar je aan kunt draaien om je balans te behouden of te hervinden!
Begin eens te kijken naar deze vier elementen:

1. Weet wat je eet
Maak goeie keuzes in voeding. Welke brandstof geef jij jezelf? Ongezonde voeding draagt bij aan een te hoog cortisolgehalte. Ga niet diëten door voedingsstoffen weg te laten (zeker niet in deze fase) maar zorg voor een gezond, evenwichtig voedingspatroon.

2. Beweging
Hierdoor worden hormonen aangemaakt als endorfine. Deze hormonen reguleren de aanmaak van cortisol. Daarnaast zorgt beweging ervoor dat je lichaam en geest sterker en veerkrachtiger worden zodat je nieuwe stresssituaties beter de baas bent.
Maar, als je net bevallen bent van je kindje krijg je vaak het advies het vooral rustig aan te doen en een tijdje niet (intensief) te sporten. Helemaal waar! Je lichaam heeft echt tijd nodig om te herstellen.

Maar hoe dan wel?
Zorg dat je beweegt (en dat is dus iets anders dan sporten). Maak het niet te groot. Anders is de kans groot dat het nog een ding wordt op je todo-lijstje en dat is niet echt lekker voor die stress 😉
Ga een stukje wandelen, al is het een blokje om je huis.
Ga dansen in je huiskamer op je lievelingsnummer.
Of nog een fijne: yoga. Misschien heb je wel eens yoga gedaan, misschien nog nooit.
Hoe het voor jou ook is, feit is dat dat een half miljoen Nederlanders regelmatig op een matje staat. Omdat yoga je soepeler en sterker maakt natuurlijk. Maar dus ook vanwege dat rustige gevoel erná. Geen wonder dat de wetenschap steeds meer onderzoek doet en de conclusie daarvan: yoga werkt.
Het verlaagt de aanmaak van cortisol wat voor een rustgevend gevoel zorgt, je beter slaapt én het helpt je lijf herstellen en weer sterker en soepeler te worden.
Sounds good toch?

3. Ademhalingsoefeningen
Ik hou van deze quote: ‘When you own your breath, nobody can steal your peace’.

Veel mensen hebben niet in de gaten dat hun ademhaling beter kan. Vaak halen we te snel en oppervlakkig adem, helemaal als we gestrest zijn. Maar door goed ademhalen kun je stress echt verminderen! Daarom is ademhaling ook zo’n belangrijk element van yoga.

Het is daarnaast ook fijn om een paar keer per dag een simpele ademhalingsoefening te doen. Ik doe graag deze: Adem diep en rustig in door je neus, kijk daarbij of je naar je onderbuik kunt ademen. Hou even vast en adem vervolgens langzaam en maximaal uit door je mond. Herhaal dit een paar minuten, bijvoorbeeld elke keer als je op de toilet zit :-).
Probeer het zelf en voel het verschil!

4. Follow the fun
Dit heb je mij misschien vaker horen zeggen. Het is namelijk een soort mantra van me, met reden!
Plezier maken is namelijk ‘key’ om je goed te voelen: als je plezier hebt worden de juiste hormonen aangemaakt, je ontspant, je geniet en dat alles heeft natuurlijk zijn uitwerking op hoe jij je voelt.
Dus bedenk eens: waar heb je
zin in om te doen? Een drankje met vriendinnen, lekker uit eten, een wandelingetje? Gun jezelf dit. Maak het niet te groot. Bespreek het desnoods met je partner en regel het. 

Ik beloof je: als je eens goed naar deze aspecten kijkt en keuzes maakt die voor jou werken, dan voel je je steeds minder vaak een gestrest stokstaartje, maar misschien wel een kat die zich best relaxt voelt 🙂

Ik ben benieuwd: aan welke knoppen wil jij gaan draaien?

Voel je ergens dat je iets wilt veranderen, maar mis je motivatie, of weet je niet zo goed hoe dan precies? Kijk eens of de Energielek check of het 1 op 1 traject iets voor jou is. Ik help je graag!