06-41683184 linda@vitmom.nl

Yogacursus

Unieke serie yogalessen speciaal voor nieuwe moeders.
Dit draagt zó goed bij aan jouw herstel!
Meer rust in je hoofd, betere slaap, focus en een sterker lichaam.

Waarom is (postnatale) yoga een aanrader voor elke nieuwe moeder?

Na de bevalling denken we wellicht dat spoedig alles ‘wel weer kan’. We hebben de neiging de zwangerschap en bevalling als iets te zien wat we achter ons kunnen laten om spoedig terug te keren naar wat we deden voordat we zwanger werden. Uiteraard kunnen sommige nieuwe moeders dat doen zonder problemen. Maar helaas blijkt dat er vaak klachten na de bevalling ontstaan. Soms na een paar weken, soms pas na een half jaar, maar altijd is het heel vervelend.

Jezelf een rustige start te gunnen na de geboorte is de sleutel. Misschien lukt dat wel in de eerste week of weken, maar ook nog in de eerste maanden blijkt vaak een uitdaging. Er wordt ook veel van ons als moderne moeders gevraagd; we moeten vaak weer werken na 10 weken, we willen ons weer fit voelen en het is wel zo fijn om je ‘oude’ lichaam zo snel mogelijk terug te hebben. Maar is er niet iets veel belangrijkers dat we wellicht over het hoofd zien? Namelijk jouw fysieke en mentale gezondheid als moeder!

Door te investeren in zelfzorg, regelmatige ontspanning, mildheid en compassie voor jezelf, geef je jezelf de beste start als moeder. Eer je lichaam, dat zo hard voor je gewerkt heeft in de afgelopen maanden, en gebruik de eerste tijd met je kleintje om niet alleen haar of hem de beste start te geven, maar ook jezelf als moeder! Dus om goed te herstellen, om regelmatig diep te ontspannen en om je lichaam langzaam weer bijeen te brengen en te versterken. Met die start geef je jezelf een groot cadeau.

Dat is de reden dat de postnatale yogacursus een bonus onderdeel van het VITmom. online programma is. Omdat bezig zijn met het totaalplaatje van body & mind de sleutel voor positieve blijvende verandering is.

    Deze yogalessen zorgen dat:

9

Iemand jou stap voor stap vertelt wat nu goed is voor je lichaam en wat je nog beter even kunt laten

9

Je beter in slaap komt en je slaap van betere kwaliteit is, waardoor je je uitgeruster voelt

9

Je meer uit je hoofd naar je hart kunt gaan. Je leert beter luisteren naar je lichaam en naar je intuïtie

9

Je meer gaat vertrouwen op je lichaam en je je sterker voelt

9

Je meer innerlijke rust en zelfvertrouwen ervaart

9

Je echt even tijd voor jezelf hebt. Als je jezelf beter kunt kalmeren en dingen kunt loslaten

9

Je jouw lichaam en geest helpt beter te herstellen van de zwangerschap en bevalling

9

Je spieren soepeler zijn en je je flexibiliteit vergroot

9

Je gedachten minder vaak maar doorratelen. Je focus verbetert en je meer helderheid in je hoofd ervaart

9

Je voelt dat energie toeneemt

9

Je merkt dat het niet alleen dat moment op de mat zo voelt, maar dat het de hele dag doorwerkt

“Yoga is not about being good at something. It’s about being good to yourself.”

Hoe ziet de cursus eruit?

De cursus is als BONUS toegevoegd aan het online programma en niet los verkrijgbaar.
Alleen al hierom zou je het programma willen hebben 🙂

9
Yoga video's

Acht lessen van +/- 30 minuten die worden gegeven door Judith van studio YogaJuud, een fantastische yoga docente die mij verliefd heeft laten worden op yoga.

De cursus is geschikt voor alle nieuwe moeders vanaf ongeveer zes weken na je bevalling, afhankelijk van hoe de bevalling is verlopen (begin met de eerste oefeningen pas zodra de beursheid verdwenen is of de wond van je keizersnede geheeld is). Ervaar je (dagelijks) bekkenklachten? Overleg dan eerst met je bekkenspecialiste of een online yogacursus geschikt voor je is en welke oefeningen je beter niet of juist wel kan doen.

9
Niveau

De lessen zijn geschikt voor vrouwen die al ervaring hebben met yoga, maar zeker ook voor vrouwen die dat nog niet hebben.

9
Wanneer het jou uitkomt

Je kunt de lessen volgen op jouw tempo en op het moment dat het voor jou uitkomt (als je baby even slaapt bijvoorbeeld). 

9
Een jaar lang onbeperkt toegang

Je kunt de lessen volgen zo vaak je wilt: de hele cursus blijft een jaar lang voor jou beschikbaar.

Hoe is de cursus opgebouwd?

 

» Les 1. Basis postnatale yoga en ademhaling

» Les 2. Compassie en voelen in je lijf

» Les 3. Diepe ontspanning

» Les. 4. Soepelheid en zachtheid. Bijeenbrengen van het lichaam

» Les 5. Diepe ontspanning en soepelheid nek en schouders

» Les 6. Erkennen, herkennen, accepteren, loslaten

» Les 7. Bekken, heupen, bekkenbodem, cyclus

» Les 8. Energie laten stromen en lichaam bijeenbrengen

Wat yoga voor mij heeft gedaan

Mijn eerste jaren als moeder waren jaren met genoeg uitdagingen en vol ‘soul searching’. 
Het was in deze periode dat ik yoga ontdekte.
Wat een ‘lifesaver’ was dat! Ik had lange tijd na de geboortes van mijn beide zoons last van bekkenklachten en voelde me alles behalve lekker in mijn lijf. 
Niets hielp echt en ik gunde mijzelf eerder niet de tijd om naar een postnatale yoga les te gaan in de stad. Maar toen ik met een burn-out thuis kwam te zitten máákte ik er tijd voor. En wat voelde dat goed!

Ik ging ook thuis oefeningen doen. Het was niets groots of indrukwekkends, maar kleine oefeningen die mijn lichaam weer mijn lichaam deden laten voelen en die me hielpen om steeds iets meer stabiliteit en kracht te voelen naarmate de weken vorderden. Ik ging beter slapen, mijn bekkenklachten verminderden, ik ervaarde meer rust in mijn hoofd en voelde mijn lichaam sterker en soepeler worden. En niet alleen op de mat: het relaxte gevoel werkte de hele dag door.

Deze ervaring maakte dat ik dacht: “ hier zouden zo veel meer vrouwen mee geholpen zijn!”
En zo is het idee ontstaan om als bonus in het online programma een postnatale yoga cursus toe te voegen. Hiermee help ik je graag om manieren te vinden die jou in deze tijd kunnen ondersteunen. Dit kan een hele fijne tool zijn om in te zetten voor een goed herstel na de bevalling. Om je weer fijn in je lichaam te voelen en voor meer rust en energie.
Klinkt goed toch?

Veelgestelde vragen
Voor wie is deze cursus?

Dit programma is voor alle vrouwen, of je nu onlangs moeder zijn geworden of dat het alweer een tijdje geleden is. Je kunt gemiddeld genomen starten met de lessen vanaf vier tot zes weken na je bevalling. Het is voor alle moeders die verlangen naar meer ontspanning, energie en rust in hun hoofd. Die meer in balans willen zijn en/of hun lichaam zo goed mogelijk willen laten herstellen van de zwangerschap en bevalling.

Wanneer kan ik starten?

Vanaf vier tot zes weken na je bevalling is het gemiddelde. Ik zeg ‘gemiddelde’ omdat we nu eenmaal allemaal anders zijn en we hebben allemaal andere bevallingen. Een zwangerschap en een bevalling zijn hoe dan ook een mega prestatie en een hele aanslag op je bekken en bekkenbodem. Het is dan ook niet gek dat het lichaam echt wat tijd nodig heeft om weer haar balans en kracht te vinden en de functie van de spieren te kunnen herstellen. Ook als je een keizersnede hebt gehad is het zaak om rustig de tijd te nemen voor herstel; het is immers een serieuze operatie en de wond moet goed kunnen helen.

Tijdens je zwangerschap is je lichaam zichtbaar sterk veranderd. Zo hebben je rechte buikspieren moeten wijken om ruimte te maken voor je kindje. Na de bevalling behouden veel moeders ruimte over tussen de rechte buikspieren in; diastase. Zolang deze ruimte er is, is je lichaam nog niet helemaal de oude en zou je houdings-, stabiliteits en/of bekkenbodemproblemen kunnen ervaren. Hierdoor kan je nog niet zoals vanouds sporten of je lichaam belasten (tillen bijvoorbeeld). Deze klachten kunnen zelfs alsnog ontstaan maanden na je bevalling, dus het is heel belangrijk om je lichaam en de signalen die ze afgeeft serieus te nemen. Twijfel je of je al kunt starten, raadpleeg dan altijd eerst een medisch specialist.

Waarom is (postnatale) yoga zo goed?

Moeder worden is een hele verandering in je leven. Zowel lichamelijk als geestelijk zoek je weer balans. Postnatale yoga helpt in het hervinden hiervan. Het helpt je lichaam weer sterk te worden en te herstellen en gunt je een moment van rust. Een moment van aandacht voor jezelf, zonder iets te moeten.

De fysieke oefeningen zijn voornamelijk gericht op het soepeler en sterker maken van je bekkenbodem, buik, rug en nek. Door middel van ademhalingsoefeningen richt je je aandacht weer naar jezelf. Naast de oefeningen wordt er aandacht besteed aan de theorie van het herstel en wat je zelf kunt doen om het herstel te bevorderen.
Door het doen van yoga oefeningen ondersteund door de adem, wordt je spierkracht weer opgebouwd en voel je hoe de energie weer gaat stromen. Je gaat je sterker en vitaler voelen. Het bekkengebied, de buikspieren, maar ook schouders, nek, armen en rug zullen volop aandacht krijgen. Maar naast het opbouwen van spierkracht is er ook aandacht voor ontspanning en merk je hoe je zowel fysiek, mentaal als emotioneel spanning los kunt laten, je wordt je ervan bewust dat je óók dat nodig hebt om je balans te hervinden. De lessen zijn heel praktisch van aard.

Wanneer start en eindigt de cursus?

Het programma start zodra jij betaalt. Dan krijg je direct je inloggegevens. Alle yogalessen komen tegelijk vrij. De lessen zijn juist bedoeld om vaker dan één keer te doen. Met veel herhaling help je je lichaam om van binnenuit weer aan kracht op te bouwen. Alle content blijft 1 jaar lang beschikbaar.

Kun je deze yogaserie doen zonder dat je eerder (zwangerschaps)yoga hebt gedaan?

Ja, zeker. De vrouwen die al (zwangerschaps)yoga gevolgd hebben, zijn zich vaak wat bewuster van hun houding en kennen sommige oefeningen al. Maar dat geeft geen enkele belemmering. Voor iedere nieuwe moeder is postnatale yoga aan te raden, maakt niet uit of je al ervaring hebt met yoga of niet.

Wat is het voordeel van een online cursus?

De lessen volg je gewoon lekker thuis, en wanneer het jou uitkomt. Wel zo fijn om niet ergens in een yoga studio op een vast tijdstip te moeten verschijnen. Dat je niet hoeft te racen tegen de klok omdat het net allemaal even anders loopt met je kleintje. 

Hoeveel tijd kosten de lessen mij?

De yogalessen duren ongeveer 30 minuten per les.

“Hi mooie moeder: zet jezelf eens op je prioriteitenlijstje.”

Linda de Groot Coaching  |  Privacyverklaring  |  Algemene voorwaarden